Nadruk reklamy na zabudowie - jaką wybrać technikę

Wybór techniki nadruku jest w pierwszej kolejności uzależniony od rodzaju zabudowy - najistotniejszy aspekt to taki czy jest to plandeka czy kontener... Jeśli twoja zabudowa to:  

SKRZYNIA Z PLANDEKĄ Z WIELOBARWNYM MOTYWEM = DRUK SOLWENTEM

 
Kiedy reklama klienta jest złożoną grafiką z gradientami i przejściami tonalnymi lub jest to zdjęcie (gradient - przeczytaj w słowniku poniżej) proponujemy wykonanie reklamy techniką wydruku solwentowego czyli zadruku w pełnej palecie barw od brzegu do brzegu plandeki.

Na powyższym zdjęciu cała przestrzeń plandeki jest zadrukowana ale ponieważ jej kolor nie ma odpowiednika wśród plandek - ściana od strony kierowcy jest dobrana pod kolor kabiny sypialnej czyli jest biała (nie ma możliwości dobrania koloru pod zadruk). Kolorem bazowym plandeki był biały.

Nadruk taki pozwala uzyskać niemal każdy kolor jaki sobie zażyczymy a sam obszar grafiki sięga aż pod bigle co daje ciekawy efekt.

Pliki
powinny być dostarczone bądź w wektorach (krzywe Corel - plik *.cdr, lub +.ai - Adobe Illustrator) bądź w jako bitmapy (jpg, tiff, bmp).
Wycena
bazuje na polu powierzchni trzech zadrukowywanych z zewnątrz ścian
(2 x bok + 1 tył).
Uwagi
Przy takim zadruku nie występuje klapka na linkę celną na tylnej ścianie.

Nadruk w tej technologii jest możliwy wyłącznie przed zszyciem plandeki - oznacza to że zamówić taki nadruk można tylko w momencie zamówienia zabudowy.

Na powyższym zdjęciu również mamy nadruk solwentowy full color - motyw graficzny co prawda nie wypełnia całej plandeki ale posiada dużą ilość kolorów więc jedyna możliwa technika to również zadruk ploterem. Napisy mogłyby zostać wykonane malowaniem szablonowym lecz rysunek małpki posiada zbyt dużo detali i wiele kolorów - taki element można jedynie wydrukować.

Często klienci pytają dlaczego trzeba zadrukowywać całą powierzchnię plandeki jeśli ich motyw graficzny jest niewielki. Otóż jest to specyfika tej techniki - ploter musi nadrukować tło a następnie cała powierzchnia jest dodatkowo pokrywana płynnym laminatem.

Tutaj również bazowym kolorem plandeki był biały!

Plandeka na ścianie od strony kabiny kierowcy barwiona w masie została dobrana pod kolor czarnego nadruku. Było to możliwe ponieważ kolor zadruku (w systemie CMYK) akurat był taki sam jak kolor plandeki (w systemie RAL).

Ważne
Dla zadruku ploterem solwentowym bazą zawsze jest biała plandeka. Metoda powstawania koloru jest taka sama jak w zwykłej drukarce atramentowej która drukuje na białych kartkach. Dlatego należy mieć świadomość że zabudowa plandekowa z nadrukiem solwentowym wewnątrz jest biała. Nie ma możliwości nadruku solwentem na plandekach kolorowych barwionych w masie (np. czerwona, srebrna lakierowana).

 

SKRZYNIA Z PLANDEKĄ Z PROSTYM MOTYWEM GRAFICZNYM = MALOWANIE SZABLONEM

Jeśli Twój projekt nie zawiera złożonych grafik i zdjęć - można nanieść reklamę zarówno ploterem solwentowym ale także tańszą metodą malowania szablonem.

Na plandekę naklejany jest foliowy szablon z wyciętymi literami - puste przestrzenie malowane są wytrzymałą farbą chlorokauczukową.

Taka grafika może mieć maksymalnie 5 kolorów w ramach jednego obiektu a jej cena jest uzależniona od pola powierzchni naszego motywu graficznego - wyliczana jednak oddzielnie dla każdego koloru.
Pliki
do takiej reklamy powinny być dostarczone w formie wektorowej (*.cdr - Corel lub *.ai- Adobe Illustrator). Jeśli klient nie posiada swojego logo w formie wektorowej możemy dodatkowo to dla niego przygotować.

Ograniczenia
w tej technice nanosimy jednolite barwy - nie ma możliwości umieszczania gradientów i przejść tonalnych.

Wycena
bazuje na polu powierzchni każdego szablonu. Każdy kolor to jeden szablon. Jeśli nasza reklama ma jeden lub dwa kolory to na pewno będzie to nadruk tańszy od wydruku solwentowego -  jednak jeśli chcemy umieścić wiele elmentów graficznych o dużej powierzchni w np. pięciu kolorach to cena może być większa od ceny za wydruk solwentowy. 
Gradient Ostre krawędzie
Logo z gradientem (przejście tonalne od szarego do fioletu).
NIE ma możliwości namalowania takiego logotypu szablonem.
(aby uzyskać ten efekt należy użyć techniki druku solwentem, czyli nadruk na całej powierzchni)
Każdy kolor ma ostrą krawędź. Grafika nadaje się do malowania szablonem.
Jest OK.
Logo posiada cieniowanie na żółtej kuli.
  NIE ma możliwości namalowania takiego logotypu szablonem.
(aby uzyskać ten efekt należy użyć techniki druku solwentem, czyli nadruk na całej powierzchni)
Każdy kolor ma ostrą krawędź. Grafika nadaje się do malowania szablonem.
Jest OK.
Przykłady
 

KONTENER LUB CHŁODNIA (TYLKO ZABUDOWA) = FOLIA POLIMEROWA Z ZADRUKIEM

Najlepszą metodą umieszczenia reklamy na zabudowie będzie oklejenie folią polimerową (nierozciągliwą) na której wcześniej został wykonany nadruk solwentowy w pełnym kolorze.
Wycena
koszt jest uzależniony od pola powierzchni każdej z oklejanych ścian.

KONTENER LUB CHŁODNIA (KABINA KIEROWCY + ZABUDOWA) = FOLIA WYLEWANA + FOLIA POLIMEROWA

W przypadku oklejenia kabiny osobowej mamy do czynienia z krzywiznami i przetłoczeniami - należy użyć folii która jest rozciągliwa czyli folii wylewanej. Folia wylewana w porównaniu z folią polimerową jest wytrzymalsza, jest bardziej odporna na warunki pogodowe lecz jej cena jest wyższa. Dlatego najchętniej wybieraną przez naszych klientów opcją jest: wyklejanie kontenera - folią polimerową a kabiny osobowej folią wylewaną.
Wycena
koszt jest uzależniony od pola powierzchni każdej z oklejanych ścian oraz z kosztu oklejenia kabiny kierowcy (cena za 1 m kw jest wyższa niż powierzchni płaskich) 
     

DLA MOCNO ZAINTERESOWANYCH

Słownik pojęć związanych z reklamą i garfiką na zabudowach
Gradient
 dyskretne przejście od jednego koloru do innego za pomocą wielu odcieni (tonów). W opozycji do konturu.
Wypełnienie napisu gradientem (zawiera przejście tonalne).
(możliwa technika druku - ploter solwentowy)
Napis wypełniony kolorem z ostrym konturem
(możliwa technika druku - malowanie od szablonu oraz ploter solwentowy)
RGB
przestrzeń barw która jest wyświetlana na monitorze komputera (w pewnym uproszczeniu), powstaje poprzez dodanie do siebie światła czerwonego, zielonego i niebieskiego. Ponieważ powstawanie kolorów bazuje na zjawisku świecenia a nie odbicia światła (jak na papierze) można uzyskać bardzo nasycone barwy (bardzo jasny i nasycony zielony, pomarańczowy i żółty - potocznie nazywane kolorami "fosoryzującymi").  
CMYK
przestrzeń barw możliwa do wydrukowana (w pewnym uproszczeniu). Ponieważ powstaje podczas zjawiska odbicia światła od materiału z barwnikiem - pewne kolory nie są możliwe do reprodukcji. Każdy materiał - czy to papier czy plandeka lub folia absorbuje część padającego na niego widma - czyli pochłania część światła na niego padającego. Dlatego powstawanie kolorów przez odbicie (a nie świecenie) skutkuje o wiele mniejszą ilością kolorów możliwych do reprodukcji.

WAŻNE: Nie możliwości idealnego przeniesienia projektu wykonanego w systemie RGB do systemu CMYK, dlatego projekty graficzne powinny być przygotowywane właśnie w systemie CMYK. Mówiąc krótko - system CMYK nie zawiera wszystkich barw jakie zawarte są w systemie RGB.

WAŻNE: Aby wizualizcja projektu do druku pokazywała to co dostaniemy w rzeczywistości musi być przekonwertowana do przestrzeni CMYK.

Poniżej: porównanie kolorów wyświetlanych przez monitor (RGB) i ich drukowanych  odpowiedników (CMYK)
w drukowanym systemie CMYK nie występują jasne zielone kolory, również nie da się wydrukować żółtego cytrynowego
nasycony niebieski wyświetlany na ekranie - na wydruku będzie bardziej stonowany i przesunięty w stronę fioletu
żółty i czerwony na wydruku również będzie mniej nasycony
 

Rysunek zakupiony na stocku fotograficznym - oryginalnie w systemie rgb

Rysunek po wydruku - brązy reprodukowane wiernie, niebieski traci nasycenie
 
RAL
System barw oparty na gotowym wzorniku, stosowany w lakiernictwie (farby w aerozolach, farby proszkowe), reklamie (folie PVC), zawiera 1625 kolorów.

WAŻNE: Palety RGB i CMYK nie da się idelanie przełożyć na paletę RAL. Dlaczego? System Windows pracujący w najpopularniejszej 32bitowej głębi koloru wyświetla 16,7milona kolorów - system RAL posiada jedynie 1625 kolorów - stąd brak możliwości odwzorowania 1 do 1. Oznacza to w praktyce że jeśli dobieramy kolor lakieru lub plandeki (w RAL) do firmowego logotypu zaprojektowanego w RGB to może się okazać że różnice będą dość znaczne.  
Solwent
potoczna nazwa techniki wydruku ploterem solwentowym, służy do zadruku "full color" czyli zdjęć i złożonych grafik rastrowych w dużej palecie barw. Jest wykorzystywana w naszej branży do nadruku na foliach pvc oraz plandekach.  
Grafika wektorowa a grafika bitmapowa (rastrowa)
Przykładowe logo przesłane przez klienta do nadruku na zabudowę.
 
Grafika bitmapowa (rastrowa)
składa się z pojedynczych punktów, rastrowa po powiększeniu traci jakość. Możliwości skalowania są ograniczone. Logo pobrane ze strony internetowej zazwyczaj ma małe rozmiary - z tego powodu nie nadaje się do wydruku.

Pliki bitmapowe nadają się do wydruku tylko wtedy kiedy mają wysoką rozdzielczość - muszą zostać specjalnie przygotowane do wydruku (np. aby w wydruku 100x70cm uzyskać dobrą jakość należy mieć plik o min 150 dpi czyli dłuższy bok musi mieć 6189px)
Grafika wektorowa
składa się z linii i krzywych wpełnionych kolorem, może być powiększana (skalowana) bez ograniczeń w efekcie czego zawsze uzyskujemy ostre krawędzie naszych obiektów.
Formaty: bmp, jpg, png, tiff, gif Formaty: cdr, ai,  svg, eps, programy: Corel, Adobe Illustrator, Inkscape
 
DPI
rozdzielczość obrazu wyrażona w ilości punktów na cal kwadratowy. w przypadku wydruku na plandece/folii obraz powinien mieć rozdzielczosć minimum 150 dpi, dla zachowania odpowiedniej jakości obrazu minimalną wartością jest 70 dpi (dla oglądania z ok 1,5 metra).


ID: 1276