Jak fotografować samochód na serwisy sprzedażowe

Kupujemy oczami - także w tej branży. "Co z oczu to i z serca" ma zastosowanie jeszcze silniejsze w marketingu i reklamie niż w relacjach międzyludzkich. Dlaczego? Otóż badania nad percepcją wskazują że dziś większość użytkowników niezależnie od wieku "skanuje" strony - czyli przelatuje szybko przez ich zawartość wzrokiem, tekst jest czytany pobieżnie lub wcale, jeśli nie jest to bezwzględnie konieczne. Dlatego właśnie zdjęcia sprzedawanych towarów dziś są równie ważne lub nawet ważniejsze niż ich opis, są też traktowane jako integralna część oferty.

Z naszego doświadczenia wynika że nie można z góry zakładać że klient wie dokładnie jak wygląda nasz produkt! Takie założenie może przysporzyć nam wiele nieprzyjemnych sytuacji. Cały czas zmieniają się rozwiązania technologiczne a mnogość możliwych konfiguracji i doposażeń powoduje że nie ma czegoś takiego jak "standardowa chłodnia" albo "standardowa międzynarodówka"...

Jak fotografować pojazd na serwisy sprzedażowe?

Warto mieć na uwadze, że w dzisiejszych warunkach rynkowcyh: nic nie jest oczywiste i niczego nie można zakładać z góry a w szczególności wiedzy i przekonań nowego klienta którego dopiero poznajemy! Dlatego warto przyłożyć się do jak najprecyzyjniejszej komunikacji z użytkownikiem przyszłej zabudowy aby jego oczekiwania i nasz produkt były w stu procentach zgodne.
Sfotografuj pojazd z zewnątrz, postaraj się sfotografować auto ze wszystkich stron - maksymalnie 8 stron, minimalnie 3 strony.
Zdjęcia 3/4 z przodu pokazują kształt kabiny sypialnej i sposób zlicowania i dopasowania owiewek do zabudowy.

Stopień ważności: 3/3
Zdjęcie tyłu zabudowy - warto pokazać sposób domknięcia zabudowy (może być zpinana nie tylko na linkę lecz także haczyki, klamry, rolowana lub domykana windą - więc nie jest to takie oczywiste że zawsze występuje linka celna)

Stopień ważności: 3/3
Pokazanie dwóch boków jest istotne jeśli występuje firana...

Stopień ważności: 2/3
Przód i tył zabudowy nie są tak istotne jak wcześniejsze zdjęcia jednak:

- przód dobrze pokazuje obrys kabiny sypialnej lub spojlera

- zdjęciu tyłu w tym przypadku przedstawiają nietypowy zderzak poszerzany z blachy nierdzewnej.

Stopień ważności: 1/3
Fotografuj doposażenia i nietypowe akcesoria i rozwiązania. Jednak pamiętaj że najważniejsza jest funkcjonalność, a nie egzotyka danego elementu. Stopień ważności: 1/3
W tym przypadku zbiornik na wodę i skrzynka narzędziowa są istotne ponieważ przy transporcie międzynarodowym są koniecznością - wręcz standardem, natomiast przy transporcie krajowym te elementy nie zawsze występują. Poszerzany nierdzewny zderzak występujący w związku z nietypowym rozmiarem zabudowy - warto pokazać ale raczej jako techniczną ciekawostkę - dla klienta nie jest on istotny dlatego, że nie ma dodatkowej funkcjonalności - dla niego "zderzak to zderzak".
Wnętrze zabudowy to jedno z najważniejszych zdjęć w całym zestawie,

Stopień ważności: 3/3
Zdjęca wnętrza zabudowy odpowiadają na wiele niby-oczywistych pytań, np.:
- jakie jest deskowanie - jak gęste jest i z czego wykonane,
- czy boczne słupki są wypinane?
- z czego wykonana jest podłoga?
- czy plandeka ma wzmocnienia?
- jak szerokie są kieszenie boczne na deski?
- jeśli zabudowa jest regulowana - to jak wygląda system podnoszenia? (tu akurat system regulacji występuje),
- jak gęste są wzmocnienia dachu?
Mimo że część tych elementów ma opisy tekstowe w ofercie to jednak wymaga dokonkretyzowania ze względu na mnogość materiałów i rozwiązań technicznych dostępnych na rynku.
Warto sfotografować nietypowe doposażenia i cechy, tutaj: punkty mocowania PSM zamiast punktów wpuszczanych i detal mechanizmu regulacji zabudowy - linka spustowa.

Stopień ważności: 2/3
Elementy jak słupek boczny demontowalny (element dolny i górny) nie jest elementem kluczowym dla fotoopisu jednak klienci często pytają o ten detal, mają świadomość istnienia na rynku różnych rozwiązań technicznych - dlatego lubią widzieć dokładnie które z rozwiązań kupują (słupek wypinany czy demontowalny? to nie to samo)

Stopień ważności: 1/3
Ważnymi elementami jest wnętrze szoferki. Nieoczywiste elementy to przejście z szoferki do kabiny sypialnej czy model radia, czy obecność fabrycznej nawigacji.

Stopień ważności: 1/3
Dodatkowe zdjęcia są dodatkiem który dubluje opis tekstowy - jednak ciągle ułatwia komunikację z klientem.

Stopień ważności: 1/3
Dziś gdy kabiny sypialne są bogato wyposażone - warto pokazać rozkład kanap i kufrów - te elememnty w ogóle nie mają odzwierciedlenia w ofercie a istotnie wpływają na komfort użytkowania. Warto je zaprezentować.

Stopień ważności: 2/3
Pokazaliśmy najważniejszą cechy kabiny - jeśli mamy czas na dodatkowe zdjęcia pokażmy dodatkowe funkcjonalności: piętro i umiejscowienie ogrzewania postojowego.

Stopień ważności: 1/3

!!! JAK NIE FOTOGRAFOWAĆ !!!

1. Wybieraj jednolitą i uporządkowaną przestrzeń (na zdjęciach w tle są śmieci i chaos - efektem jest negatywny odbiór - byle jakie tło sprawia złe wrażenie).
2. Zakładaj kołpaki.
3. Dbaj aby zabudowa była poprawnie zaplandeczona.
4. Staraj się fotografować czyste auto - nie musi być perfekcyjnie czyste jednak ważne aby nie miało zacieków. (poniżej)
5. Nie fotografuj pod słońce - nie będzie widać detali w cieniach. (poniżej)
6. Nie fotografuj pojazdu szerokim kątem - efekt staje się przerysowany - karykaturalny
(po lewej szeroki kąt, po prawej wąski - "duży zoom") (poniżej).
NIE
Zbyt szeroki kąt widzenia obiektywu
(za krótka ogniskowa - fullframe 24mm, aps-c 16mm)
TAK
Średni kąt widzenia obiektywu
(dla fullframe ok. 35-60mm, aps-c 22mm-37mm)
7. Kadrowanie - obcinanie obiektów(poniżej)
NIE.
Staraj się nie obcinać fotografowanego obiektu jeśli nie jest to umotywowane!. Poobcinany motyw główny sprawia wrażenie że:
a) staramy się coś ukryć
b) zdjęcie było wykonane na szybko - niechlujnie
c) taki kadr jest zwyczajnie irytujący
TAK.
Cały motyw dobrze widoczny dobrze się ogląda i dobrze opisuje obiekt.
8. Kadrowanie - fotografowanie detali (poniżej)
NIE.
Jeśli chcemy pokazać detal np. kabinę sypialną - możemy wykadrować zdjęcie tak, że główny motyw jest obcięty - jest to umotywowane
ALE kadrowanie powinno umieścić kabinę w kadrze w taki sposób aby odbiorca wiedział CO JEST GŁÓWNYM PRZEDMIOTEM ZDJĘCIA.
Na powyższym zdjęciu nie wiadomo co fotograf chciał pokazać: plandekę? lusterko? bok kabiny Twin Cab czy może całą sylwetkę auta? Zdjęcie jest chaotyczne.
TAK.
Prosto i czytelnie pokazany detal zabudowy - kabina sypialna. Zdjęcie jest proste i czytelne. Nie pozostawia wątpliwości co jest głównym motywem.
9. Unikaj powielania podobnych ujęć
Podobne zdjęcia zajmują miejsce a niczego nie wnoszą. Z poniższej serii wystarczy wybrać jedno zdjęcie.


ID: 1576